صفحه اصلی » وبلاگ » نحوه اجرای نمای خشک ساختمان

نحوه اجرای نمای خشک ساختمان

نحوه اجرای نمای خشک ساختمان

فهرست مطالب

نحوه اجرای نمای خشک ساختمان به چه صورت است؟ منظور از نمای خشک چیست و چه تفاوتی با نما با ملات دارد؟ نحوه عملکرد فونداسیون در نمای خشک و چه عواملی بر قیمت نمای خشک تاثیر می گذارد. در این مقاله به تمام این سوالات در مورد نمای خشک پاسخ خواهیم داد و در مورد اینکه چرا سیستم خشک بهترین انتخاب برای نمای ساختمان شما است، چه کارفرمایی که قصد ساخت یک ساختمان را دارید یا صرفاً ساکن یک ساختمان هستید، صحبت خواهیم کرد.

برای شما مهم است اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، می‌توان گفت که روش ملات و دوغاب یکی از روش‌های متداول نماسازی ساختمان بوده که دارای مزایا و معایبی بوده است. اما در حال حاضر با استفاده از نمای خشک از سیستم اجرای جدید و مدرنی استفاده می شود که مزایای فراوان آن از جمله سرعت و ایمنی بالا آن را بسیار بهتر از روش ملات کرده و به انتخاب اول بسیاری از افراد تبدیل شده است.

بخشی از ساختمان که بسیار جلب توجه می کند نمای آن است و در این راستا اجرای نمای اصلی و مهندسی که جلوه زیادی به ساختمان می دهد اهمیت زیادی پیدا می کند. در صورت استفاده از مصالح مختلف برای نما، بحث وارد کردن بار زیاد به ساختمان مطرح می شود. برای کنترل این بار و کاهش آن، اعمال نمای خشک با تکنولوژی ها و سیستم های مدرن روشی کاربردی است که در این مقاله قصد داریم به آن توجه کنیم. برای معرفی کامل نمای خشک و متریال هایی که با این سیستم پیاده سازی می شوند با ما همراه باشید.

نمای خشک چیست؟

نمای خشک به نماهای مدرن ساختمان گفته می شود که در آن از اتصالات و یراق آلات خاصی به جای ملات استفاده می شود. این روش به خصوص برای ساختمان های بلند بسیار سریعتر و ایمن تر از روش ملات است.

امروزه نمای آجر خشک، نمای سنگ خشک، نمای سرامیک خشک و …. یکی از پرطرفدارترین روش های نماسازی ساختمان می باشد. در نتیجه اجرای نمای خشک ساختمان یکی از روش های اجرایی است که امروزه طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است.

 

نمای خشک چیست؟

 انواع نمای خشک و نحوه اجرای آن

با توجه به وزنی که اجرای نماهای سنتی بر سازه ساختمان تحمیل می کند و همچنین مشکلات رایجی مانند جدا شدن نماها و یا حتی ترک خوردن مصالح آن که پس از اجرای آنها قابل مشاهده است، مهندسان به دنبال رفع این مشکل هستند. برای حل این مشکلات، آنها ابتکاراتی را آغاز کردند که منجر به قرار دادن سنگ در نما بدون استفاده از ملات در دهه 1970 در آمریکا و اروپا شد.

با مطالعات اجرایی و شناسایی مشکلات این نوع روش اجرا، مهندسان توانستند امکانات مختلفی را برای نصب سنگ و سرامیک بر روی نما بیابند و این تاسیسات را به شکل امروزی در آورند. در اجرای نماهای خشک چهار مرحله اصلی وجود دارد که شامل اجرای عایق حرارتی، قاب یا شاسی نگهدارنده، ساخت پایین با توجه به نوع پنجره ها و در نهایت اجرای مصالح نما با اتصالات مناسب می باشد.

  • سیستم های نمای خشک نمایان

در سیستم های نمای خشک قابل رویت یا قابل رویت، برخی از بست های مورد استفاده برای نگه داشتن سرامیک ها از بیرون ساختمان قابل رویت هستند. البته راه هایی برای کاهش توجه این بست ها وجود دارد که از آن جمله می توان به رنگ آمیزی قسمت های قابل مشاهده بست با رنگ قسمت بالایی اشاره کرد. اگر این کار را انجام می دهید، باید از رنگ های مقاوم در برابر آب و هوا استفاده کنید، زیرا این بست ها در معرض آسیب هوازدگی هستند.

  • سیستم های نمای خشک غیر نمایان

در سیستم های نمای خشک نامرئی یا نامرئی، بست های مورد استفاده پس از نصب نما قابل مشاهده نیستند. در واقع قبل از نصب نما عملیاتی بر روی سطح قسمت فوقانی ساختمان انجام می شود که بسته به نوع سیستم می تواند به صورت سوراخ یا شیار در پشت یا لبه های قسمت فوقانی باشد.

Types of dry facades

  • عایق حرارتی: به طور مستقل و با اتصال مکانیکی، یک لایه عایق حرارتی به پایه متصل می شود، یعنی. دیوار اصلی ساختمان با چسب یا اتصالات مکانیکی.
  • فضای خالی: برای جلوگیری از ورود رطوبت به ساختمان، اتلاف انرژی و تهویه، فضای خالی بین نما و عایق در نظر گرفته می شود.
  • قاب نگهدارنده: برای ساخت اسکلتی که به عنوان تکیه گاه نما استفاده می شود، می توان از مواد مختلفی مانند چوب اشباع، فولاد یا آلومینیوم استفاده کرد. شایان ذکر است طراحی اولیه فواصل و ابعاد باید به گونه ای باشد که در برابر عوامل مخرب جوی مانند باد و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.
  • مصالح و یراق آلات نما: برای مصالح نما می توان از هر مصالحی که به صورت خشک استفاده کرد مانند سنگ، ورق کامپوزیت، چوب حرارتی، سرامیک خشک چینی، شیشه، کاشی، آجر سفالی و غیره استفاده کرد.

انواع روش های نصب نمای خشک

روش های مختلفی برای نصب نمای خشک وجود دارد که عبارتند از:

  • اتصال به سازه کاست
  • اتصال به سازه نگهدارنده
  • نصب پانل های ستونی با گیره های داخلی
  • نصب به صورت مستقیم با استفاده از گیره های چاقویی و دو شاخ با استفاده از ابزارهایی مانند مته ها و سر مته ها، ماشین دریل زیر برش شامل دریل دستی، جایگاه دریل ماشین و دریل اتوماتیک

دلیل محبوبیت نماهای خشک چیست؟

یکی از مشکلاتی که همیشه در اجرای نماها به روش سنتی یا ساروج وجود دارد، ریزش یا ریزش مصالح نما پس از گذشت زمان است که ایجاد و نوآوری سیستم نصب نما خشک و ریزش آن را ضروری می سازد. مواد با گذشت زمان کاهش می یابد.

از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و گسترش مدرنیته مصالح جدیدی تولید می شود که نمی توان از آنها با روش های سنتی و ملات استفاده کرد.

مثلا؛ موادی مانند کامپوزیت و سرامیک چینی را نمی توان با ملات اجرا کرد. زیرا سرامیک چینی دارای جذب آب بسیار کم و در نتیجه چسبندگی بسیار ضعیف با ملات و دوغاب می باشد و این چسبندگی آنقدر کم است که می توان آن را صفر در نظر گرفت.

سایر متریال های جدید مانند نمای اچ پی ال ​​یا نمای آکواپنل که امروزه در طراحی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند، تنها به صورت خشک قابل اجرا هستند، در نتیجه چاره ای جز اجرای نمای خشک برای نمای مدرن نخواهید داشت.

دلیل محبوبیت نماهای خشک چیست؟

مزایای اجرای نمای خشک

جدا از اینکه این سیستم روشی جدید برای اجرای نمای ساختمان است، نمای خشک مزایای بسیار دیگری نیز دارد. برای اینکه بتوان در یک ساختمان از این مزایا حداکثر استفاده را کرد، تیم اجرایی نما خشک نیز اهمیت زیادی دارد. تیمی که وظیفه تکمیل نما با سیستم خشک را بر عهده می گیرد، علاوه بر اجرای از صفر تا صد به حرفه ای ترین شکل، باید بتواند کاستی های سیستم خشک را نیز پوشش دهد.

  • عملکرد مهندسی و کاهش ضایعات مواد
  • کاهش بار مرده ساختمان
  • مقاومت در برابر تغییرات دما و محیط
  • امکان بازیافت و استفاده مجدد از مواد
  • پیاده سازی بر اساس استاندارد جهانی
  • کیفیت بالا در نتیجه نهایی
  • قابل نصب در ساختمان های بلند
  • کاهش اتلاف انرژی
  • بدون ضایعات ساختمانی و بدون سر و صدا
  • نگهداری و تعمیر آسان بدون آسیب رساندن به سایر قسمت های نما
  • ایمنی بالا نسبت به روش ملات (به ویژه در ساختمان های بلند)

 ویژگی های نمای خشک

این ظاهر مدرن به دلیل ویژگی های مثبت و مزایای بی شمارش بسیار محبوب شده است. در اینجا به ویژگی های انتخاب و نصب نمای خشک به عنوان نمای ساختمان اشاره می کنیم.

 ویژگی های نمای خشک

  • سرعت اجرای نما

از آنجایی که در نمای خشک از فریم های فلزی به عنوان الگو و مدل نما استفاده می شود، می توان نما را بدون استفاده از داربست تهیه کرد. این فرآیند سرعت اجرای خشک نما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و تا 50 درصد در زمان اجرای پروژه صرفه جویی می کنید.

  • کیفیت بالا

یکی از مزایای نمای خشک این است که می توان آن را از هر نوع متریالی اعم از کامپوزیت، HPL، سنگ، سرامیک، آجر، آلوکوتا، چوب پلاستیک، ترمووود (چوب)، سیمان (تخته هوشمند)، مش فلزی کششی استفاده شده ساخت. / فلز منبسط شده، نمای GRC / GFRC و … به صورت صنعتی. این ویژگی نمای خشک باعث شده است که طراحان، مهندسان، متخصصان و مجریان پروژه با مشکلات زیادی مواجه شوند که باید برطرف شود و با استفاده از این متریال در هر اندازه، ضخامت و رنگی که نیاز باشد، کیفیت نما و کامل اجرای طرح مورد نظر محقق خواهد شد. از طرفی با تولید صنعتی مصالح مورد نیاز قسمت فوقانی نما و مقاطع زیربنایی نما از جمله پروفیل های آهنی، آلومینیومی یا گالوانیزه و فولادی، با کاهش خطاهای انسانی مواجه هستیم و در نتیجه کیفیت نهایی مصالح و نمای تکمیل شده افزایش می یابد.

  •  کاهش اتلاف انرژی

به لطف استفاده از عایق حرارتی در سیستم نمای خشک می توان گفت که این نما از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری کرده و هزینه ها را کاهش می دهد. در این سیستم لایه عایق حرارتی به صورت مستقل و به وسیله چسب یا اتصالات مکانیکی به بدنه ساختمان متصل می شود. پس از این اتصال، قاب یا اسکلت نگهدارنده بر روی ساختمان نصب می شود که می تواند از چوب، فولاد یا آلومینیوم باشد. در این فرآیند بین نمای خشک و عایق حرارتی فاصله وجود خواهد داشت و خود فضای خالی نیز عایق در برابر اتلاف انرژی است.

  •  امکان تعویض یا تعمیر نما

اگر آلمانی با روکش خشک نما آسیب دیده باشد، به راحتی می توان قسمت کوچکی از درب و نما را باز کرد. اگر قابل تعمیر باشد می توان آسیب آن ناحیه را ترمیم کرد و یا اگر قابل تعمیر نبود آن قطعه را به طور کامل با قطعه جدید تعویض کرد. این قابلیت در بسیاری از انواع نماها وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن بخشی از نما، برای تعویض کامل آن باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

  •  نصب آسان

برای نصب سیستم نما خشک نیازی به کارگر حرفه ای نیست زیرا نصب آجر و ریل در این سیستم مکانیکی می باشد بنابراین نگرانی خاصی در نصب وجود نخواهد داشت و خبری از دستمزد گزاف نخواهد بود.

  •  بدون ضایعات ساختمانی و آلودگی صوتی

از آنجایی که سیستم نمای خشک را می توان مستقیماً بر روی دیوار ساختمان قرار داد و نیازی به برداشتن سطح دیوار موجود نیست، اجرای این سیستم هیچ گونه ضایعات ساختمانی یا ضایعات ایجاد نمی کند و آلودگی صوتی برای دیگران ایجاد نمی کند.

  • قابلیت اجرا برای ساختمان های بلند

همانطور که توضیح داده شد در این سیستم از ملات استفاده نمی شود. به همین دلیل برای پروژه ها و ساختمان های بلند می توان نماهای خشک را بسیار سریعتر و آسانتر از سایر نماها مانند نماهای آجری نصب کرد.

مقایسه ی نمای خشک و نمای ملاتی

همانطور که از عنوان نمای خشک مشخص است و قبلاً نیز توضیح دادیم، تفاوت اصلی نمای خشک با نمای سنتی یا ملات نمای سنتی در نحوه نصب مصالح نما به سازه ساختمان است. در نمای خشک بر خلاف نمای ملات از ملات استفاده نمی شود و سطح بالایی نما به وسیله اتصالات مکانیکی و عمدتاً فلزی به سازه ساختمان متصل می شود.

قبل از ایجاد سیستم نمای خشک، از ملات یا چسب سیمان برای اتصال نما به سازه اصلی ساختمان استفاده می شد. این نوع سیستم دارای مشکلات و محدودیت هایی بود از جمله اینکه در این روش امکان استفاده از عایق یا لایه عایق وجود نداشت و همین امر منجر به اتلاف انرژی زیاد و ورود آلودگی هوا و صوتی به ساختمان می شد. علاوه بر این، فشار باد و بارگذاری در ارتفاع بالا استحکام نما را به چالش کشیده و باعث فروریختن نما شده و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است.

در سیستم نما خشک، مصالح مورد استفاده برای نما با زیرسازی آلومینیومی و بدون استفاده از نیروی چسب بر روی سازه اصلی ساختمان اعمال می شود و در نهایت باعث افزایش طول عمر نما می شود، حتی در صورت نصب صحیح و مهندسی شده، شما می توان مطمئن بود که به هیچ وجه سقوط نمی کند و حتی در شرایط آب و هوایی سخت آسیبی نمی بیند.

در روش سیستم نما خشک، نمای ساختمان دو لایه است که در آن یک لایه عایق و یک محفظه خالی وجود دارد. محفظه خالی همچنین به عنوان یک عایق برای محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی، آلودگی صوتی و سایر اختلالات عمل می کند.

تهویه جریان هوای داخل این محفظه بسته به شرایط اقلیمی محل ساختمان و بسته به نیاز این منطقه قابل تغییر است. برای آب و هوای گرم و مرطوب می توان هوای داخل این فضا را تهویه کرد اما برای آب و هوای سرد و خشک طراحی نما به گونه ای است که هوا در فضای خالی محبوس شود تا عایق بهتری برای ساختمان ایجاد شود.

مقایسه ی نمای خشک و نمای ملاتی

 

قیمت اجرای نمای خشک

عوامل و پارامترهای مختلفی در قیمت نمای خشک تاثیرگذار است که کاملا مشخص است و بسته به نوع طراحی نما و نوع متریال پایه و قسمت بالای نما این قیمت ها متفاوت خواهد بود. معیارهای موثر بر قیمت نمای خشک عبارتند از:

  • نوع ماده انتخاب شده برای سطح بالایی
  • روش و سیستم نصب مصالح نما
  • نوع سازه ساختمان
  • ابعاد کاشی و مصالح رویه و مقدار و تعداد برش مورد نیاز
  • طراحی نما و میزان آسیب دیدگی در آن
  • ارتفاع ساختمان
  • موقعیت ساختمان و شرایط آب و هوایی

از آنجایی که معیارها بسیار متفاوت است، نمی توانید مقدار دقیقی را در اینترنت در مورد هزینه دیوار خشک بدست آورید. با توجه به سیستم و نوع متریال خود می توانید با کارشناسان زیباکاران تماس بگیرید تا هزینه مشخصی را دریافت کنید.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

این مطلب چقدر برای شما مفید بود

شبکه های اجتماعی

جستجو در مقالات